28 February 2013

Laksam Sedap Gila


Wei kau makan laksam tak?
Laksam? Maksud kau laksa ke?
Eh bukan laksa, laksam la.
Laksam tu apa?

Hahaha itu cerita tahun 2009. Kasihan aku pertama kali makan laksam. Makan sekali perghhh terus jatuh cinta dengan laksam. Officemate aku orang Kelantan yang masak. Sedap gila.



Asam laksa aku kureng sikit. Tak kisah la laksa Penang ke laksa Terengganu ke asam laksa 1Malaysia ke, memang kureng. Makan gak tapi makan tak bersungguh. Laksa Johor aku suka. Sedap gila nyum nyumm.


Resipi laksam sedap gila

Laksam
500gm tepung beras
800gm air
1 sudu teh tepung pulut

Cara-cara
Gaulkan semua bahan-bahan bagi sebati dan rata (tiada ketul-ketul) jangan terlalu pekat atau terlalu cair. Panaskan periuk kukus, letakkan adunan laksam dalam talam leper atau tudung periuk yang leper tu. Talam atau tudung periuk disapu sedikit minyak taknak bagi melekat. Kukus d 5-10 minit, tengok macam ada gelembung-gelembung tu boleh angkat dan gulungkan laksam. Sejukkan dan boleh dipotong untuk dimakan.


Kuah Laksam
Ikan Sardin atau selayang (4-5 ekor)
250ml santan
1 sudu besar lada hitam dikisar atau tumbuk halus
5 ulas bawang merah dikisar atau ditumbuk
Garam secukup rasa
Asam keping

Cara-cara

Ikan direbus dulu sampai masak, air asingkan untuk buat kuah.
Ikan diambil isinya dan diblend/tumbuk dan masukkan dalam kuah.
Kuah ikan tadi dicampur dengan santan kelapa
Masukkan bawang, lada hitam, asam keping dan garam
Tutup api bila kuah masak

Ulaman

Tauge
Kacang panjang dihiris halus
Timun batang dihiris halus
Daun kesum dihiris halus

15 comments:

  1. pernah dgr psl laksam..tp lum pernah rasa lg..kalo laksa bru je mmgu lps mkn..mak yg buat..ekekeke..tq share resepi..mane tau leh cuba

    ReplyDelete
  2. saya suka laksam!! siap ada resepi..tp mls nk bt..hehe! copy jelah resepinya eh..mana tau tetiba rajin (terus salji msia)..

    esok cari laksam bt sarapan ngee :D

    ReplyDelete
  3. hoho...kecur liur tengok laksam ni....=D

    ReplyDelete
  4. dulu x suka mkn n x pernh.. skali tu tgok mama mkn terliur plak teringin.. skali try sodapppp

    ReplyDelete
  5. sy pun suka laksam..sedap giler!

    ReplyDelete
  6. dua2 ni sya tak makan..mee kari sya makn hihi

    ReplyDelete
  7. laksam mmg sdap pon..
    hehe

    ReplyDelete
  8. awak, mai la kelantan. nanti kita belanja awak makan laksam tiap2 hari. heheh..

    ReplyDelete
  9. Laksam memang sedap, aku suka makan laksa tapi pakai kuah lemak putih nie. Memang perghhhhhhhh

    ReplyDelete
  10. CiM pown suka laksa Johor...marvelessss tau, tapi nak buatnyee punyalah payah. aau laksam, actualy tak berapa minat sbb kaler dia pucat sgt

    ReplyDelete
  11. Dezee tak suka..xbest.semua pun sama..tak best.

    ReplyDelete
  12. tak,byk kot aku minum air masak start mkn vit c..huhu! so xde kena mengena lah ni ek? boleh sambung mkn vit c lah ek? ngeee..tenkiu :D

    ReplyDelete
  13. Sis...feveret akk nih. Arghhhh...terliur sudah.

    ReplyDelete
  14. sedapnyer... awak... kite dah tukar nama dari jen jen ker cik yaya... hehehe... abes semua bertukar... nk kena polo balik semua... huhuhu... ada stalker... heheehe

    ReplyDelete

arigato gozaimas muahhhhhhh!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...