23 October 2016

9 Kebaikan Organic Chia Seed


Halo!

Yayyyy ni la chia seed yang aku beli online lalala. Order hari ni dan tulat sampai ke tangan wohoooo! Dah lama aku nak beli chia seed tapi harga kat luar agak mahal hehe. Kebetulan ada sale so aku tak nak lepaskan peluang!


Setiap kali breakfast aku campurkan chia seed, oat dan kurma ke dalam susu kambing. Sedap weh. Perut pun rasa kenyang je ♥

Chia seed ni banyak kebaikan iaitu;

1. Kulit dan Penuaan

Penyelidik dari Mexico membongkar bahawa chia seed mempunyai kepekatan jumlah fenolik semulajadi (antioksidan) hampir dua kali lebih tinggi daripada yang dilaporkan sebelum ini dan aktiviti antioksidan menunjukkan ia menghentikan sehingga 70% daripada aktiviti radikal bebas.

Ia membuktikan bahawa chia seed kaya antioksidan semulajadi. Antioksidan mempercepatkan sistem pembaikan kulit dan mencegah kerosakan yang lebih teruk . Pengambilan chia seed boleh mencegah penuaan kulit pra-matang yang disebabkan oleh keradangan kerosakan radikal bebas.


2. Sistem Penghadaman Yang Baik

Kandungan serat dalam chia seed sangat tinggi iaitu hampir 11 gram per auns. Menurut Persatuan Dietetik Amerika, satu hidangan sudah cukup untuk pengambilan serat yang disyorkan dalam sehari.

Fiber adalah penting untuk mengimbangi tahap gula darah semulajadi kerana ia adalah kandungan serat yang tinggi dan lemak yang sihat.

Chia seed membantu menggalakkan kekerapan membuang air besar dan najis yang sihat. Kandungan serat yang kaya dalam chia seed juga membantu kita berasa lebih kenyang kerana ia menyerap sejumlah besar air dan segera mengembang dalam perut apabila dimakan.

Ini dapat menjelaskan mengapa kajian klinikal telah membuktikan bahawa chia seed mengurangkan rasa lapar dan menyekat selera makan yang juga boleh membawa kepada penurunan berat badan. Chia seed juga bekerja sebagai prebiotik menyokong pertumbuhan probiotik dalam usus.


3. Kesihatan Jantung

Keupayaan chia seed untuk mengawal kolesterol dan tekanan darah membuat ia amat bermanfaat untuk kesihatan jantung. Selain itu, seseorang yang kerap memakan chia seed berisiko rendah untuk mendapat aterosklerosis.

Secara ringkas, menurut artikel yang disiarkan dalam jurnal ulasan Ujian Klinikal Terkini: kajian menunjukkan keberkesanan chia seed untuk alahan, angina, peningkatan prestasi sukan, kanser, penyakit jantung koronari (CHD), serangan jantung, hormon atau gangguan endokrin, hiperlipidemia, tekanan darah tinggi, strok dan vasodilatation.

Biji chia seed tinggi kandungan linoleik, asid lemak yang membantu tubuh menyerap vitamin larut lemak A, D, E dan K. Chia seed mengandungi lemak sihat iaitu Omega-3 asid yang lebih tinggi dari lemak ikan salmon. Omega-3 melindungi jantung dengan mengurangkan tekanan darah, kolesterol tidak baik dan keradangan. Keradangan menyebabkan tekanan pada saluran darah dan menyebabkan penyakit jantung. Memakan benih chia anda boleh melindungi jantung anda!


4. Membantu Merawat Diabetes

Chia seed kaya dengan asid alfa-linolenik dan serat, penyelidik dari University of Litoral di Argentina menyatakan pengambilan chia seed boleh membantu mencegah gangguan metabolik seperti dyslipidemia (lemak yang berlebihan dalam darah) dan rintangan insulin iaitu dua faktor penyebab diabetes.

Seperti yang diterbitkan dalam British Journal of Nutrition, mendapati artikel ini amat menarik kerana ahli-ahli sains menjalankan dua kajian. Keputusan yang mengejutkan, semasa pemeriksaan pertama, memakan chia seed sepenuhnya dapat menghalang dyslipidemia dan rintangan insulin.

Para penyelidik juga mendapati bahawa penambahan memakan chia seed juga mengurangkan tisu adipos visceral iaitu tisu "lemak perut" yang menyebabkan metabolisme badan dan merupakan komponen obesiti! Secara ringkas, chia seed telah terbukti untuk menghentikan kencing manis!


5. Meningkatkan Tenaga & Metabolisme

Satu kajian yang disiarkan dalam Journal of Strength and Conditioning menyimpulkan bahawa pengambilan chia seed mempertingkatkan prestasi senaman untuk senaman selama 90 minit. Dengan menambah hidangan chia seed sehari ia boleh membantu meningkatkan metabolisme anda dan membakar lemak perut juga!


6. Tulang Yang Kuat

Hanya satu auns chia seed mempunyai 18% daripada jumlah harian yang disyorkan kalsium. Kalsium adalah asas dalam kesihatan tulang dan membantu mengekalkan kekuatan tulang dan jisim. Chia seed juga mengandungi boron yang merupakan satu lagi nutrien penting untuk kesihatan tulang. Boron membantu memetabolismekan kalsium, magnesium, mangan, dan fosforus untuk pertumbuhan tulang dan otot yang sihat.


7. Membina Otot & Mengurangkan Berat Badan

Chia seed merupakan salah satu sumber utama. Chia seed sangat sesuai bagi mereka yang cuba untuk membina otot, membakar lemak dan mengimbangi kadar gula dalam darah. Chia seed membantu menggantikan beberapa nutrien hilang semasa bersenam.

Ia tinggi kandungan mineral penting seperti kalsium, fosforus, magnesium, mangan, tembaga, zink, besi dan niasin. Salah satu ciri-ciri yang membuat chia begitu unik adalah bahawa ia boleh menyerap sehingga 10 kali beratnya sendiri di dalam air.

Oleh kerana itu, chia seed boleh meningkatkan penyerapan nutrien elektrolit. Ini juga melambatkan pencernaan dan membolehkan anda sentiasa berasa kenyang lebih lama dan mengurangkan ketagihan gula.

Chia seed juga tinggi zink, ia membantu meningkatkan leptin dalam badan. Leptin adalah hormon utama yang mengawal selera makan, bagaimana badan anda menghabiskan tenaga dan mengawal tahap tenaga anda! Ia juga meningkatkan stamina dan daya tahan.


8. Menentang Kanser Payudara dan Serviks 

Chia seed kaya dengan asid alpha lineic (atau ALA) yang merupakan asid lemak Omega-3. Pada tahun 2013, Journal of Molecular Biochemistry mendapati bahawa ALA mengurangkan pertumbuhan sel-sel kanser di kedua-dua payudara dan kanser serviks. Mereka juga mendapati bahawa ia menyebabkan kematian sel-sel kanser tanpa merosakkan sel-sel yang sihat. Walaupun lebih banyak kajian masih perlu dilakukan untuk mengetahui implikasi mendalam ALA terhadap lain-lain jenis kanser, ini adalah satu penemuan yang hebat untuk wanita yang bergelut dengan penyakit kanser.


9. Kesihatan Gigi

Dengan chia seed yang penuh dengan kalsium, fosforus, Vitamin A dan zink, tidak hairanlah bahawa ia adalah makanan utama untuk membantu gigi anda! Ia mempunyai kesan anti-bakteria penyebab nafas berbau. Vitamin A dan fosforus juga penting bagi gigi yang kuat dan mulut yang sihat.


Ok.


Banyak gila kebaikan chia seed kan uols. Kalau uols nak beli chia seed yang murah uols beli la kat SINI. Kalau beli chia seed kat IG artis malaysia tu (tamau la sebut nama hehe) mahal tau baik uols beli kat SINI je.

Ok la, tata!


0 comments:

Post a Comment

arigato gozaimas muahhhhhhh!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...