Friday, January 18

Derma Darah


Hola guys!


Seumur hidup aku tak pernah lagi aku menderma darah -.-" Bukan sebab berat aku kurang 45kg tapi sebab lokasi nak menderma darah tu jauh la sangat. Derma darah ni amalan yang mulia sebenarnya. Dapat tolong nyawa orang. Aku darah O+ dan jenis darah aku ni sangat diperlukan. Tabung darah kat hospital selalu kekurang jenis darah O+. Kadang timbul rasa bersalah sebab tak menderma darah.

Syarat untuk menderma

1) Sihat tubuh badan

2) Umur yang layak menderma darah: 
  • Berumur di antara 18-65 tahun untuk yang pernah menderma
  • Berumur di antara 18-60 tahun untuk pertama kali menderma
  • 17 tahun (perlu mendapatkan kebenaran bertulis daripada ibubapa/penjaga)

3) Berat badan 45kg ke atas

4) Tidur minimum 5 jam

5) Tiada masalah kesihatan

6) Telah mengambil makanan sebelum menderma darah 

7) Tidak terlibat di dalam sebarang kegiatan berisiko tinggi seperti berikut: 
  • Hubungan jenis sesama jantina (homoseksual)
  • Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (biseksual)
  • Hubungan jenis dengan pekerja seks komersial 
  • Bertukar – tukar pasangan seks
  • Mengambil dadah secara suntikan
  • Menjadi pasangan hubungan jenis kepada golongan diatas

8) Pendermaan terakhir 3 bulan yang lepas

9) Bagi penderma wanita; tidak mengandung, tidak datang haid, tidak menyusukan anak 


No comments:

Post a Comment