15 November 2013

Sambal Ikan Bilis Sedap Gilo!


Bahan-bahan


6 biji bawang merah ditumbuk
Segenggam ikan bilis ditumbuk kasar
2cm belacan
2 sudu besar cili boh
1 biji bawang besar dihiris
1 sudu besar asam jawa dibancuh dengan 1/2 cawan air
Garam dan gula
Nak letak petai pon sedap!

Cara-cara


Tumis bawang merah sehingga wangi. Masukkan belacan dan ikan bilis. Goreng sehingga kekuningan. Kemudian masukkan cili boh dan tumis sehingga pecah minyak. Masukkan air asam jawa dan tumis sehingga pekat. Akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa.

Dah lama nak cuba resipi ni tapi ada je bahan yang kurang. Tu pasal asyik tergendala je :P Ingat nak cuba esok tapi terlupa satu bahan. Cili BOH grrrrr. Nak kahwin dah ni tapi masak pon tak pandai :'(


12 comments:

  1. Xper..lelaki ni sebenarny bukan kisah sgt kalau wife dia xpandai masak..tapi niat dia utk cuba dan mencuba tu yg dia nak lihat.

    ReplyDelete
  2. Xper..lelaki ni sebenarny bukan kisah sgt kalau wife dia xpandai masak..tapi niat dia utk cuba dan mencuba tu yg dia nak lihat.

    ReplyDelete
  3. salam Miss Volvo..

    Peberet cma ni.. kalau letak petai mmg ngam :)

    ReplyDelete
  4. biasa dah buat..tp sy guna cili kering slalunya...

    ReplyDelete
  5. sy pun xpndai msk sgt..main cmpak2 je..nsb hubby xkisah sgt..hehe..

    ReplyDelete
  6. praktis cepat.. ahaha.. ada masa lg

    ReplyDelete
  7. wahh dah blh jd wife ni ihikss :)

    ReplyDelete
  8. sedap tu...xpe tak pandai masak,lepas kawin bole belajar masak lg..mcm akak ni..x pandai jg masak

    ReplyDelete
  9. lama-lama praktis nanti for sure super!

    hiii~!

    ReplyDelete
  10. wahhh.. memang sedap tu..

    awakkk, pict kawen mane?? congrats tau! :)

    ReplyDelete

arigato gozaimas muahhhhhhh!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...