17 April 2015

Pucuk Gajus

Halo?

Pucuk gajus ni FIL beli kat pasar malam :)

Suka makan ulam. Haa itu dia persamaan aku dengan FIL lalala :D Tak kisah la ulam apa memang licin aku dan FIL kerjakan hehe. Berselera gila makan ulam. Makan nasi berlaukkan ulam dan ikan masin je pun dah cukup berselera hehe. Sedap woooo.

Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), pucuk gajus istimewa kerana kaya dengan

Karotena (2076 mcg)
Vitamin A (346 mcg)
Vitamin B2 (1.19 mg)
Niasin (0.5 mg)
Vitamin C (91.0 mg)
Kalium (332 mg)
Kalsium (53 mg)
Fosforus (29 mg)
Natrium (7 mg)
Ferum (3.5 mg)
Karbohidrat (4.5 g)
Protein (3.8 g)
Lemak (0.2 g)
Serat (1.5 g)
Abu (0.9 g), Air (89.1 g)
Tenaga (35 kcal).

Khasiat pucuk gajus untuk kesihatan menyelesaikan masalah penghadaman, melawaskan kencing dan buang air besar, aliran darah menjadi sempurna, minda dan tubuh menjadi sihat dan segar (sentiasa mengamalkan pengambilannya) dan sesuai untuk kulit dan mata.

Oleh itu mari la kita merajinkan diri memakan ulam :D


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...